Lesmethode

Suzuki methode ofwel ‘moedertaalmethode’

“ALLE JAPANSE KINDEREN SPREKEN JAPANS”

Dit vanzelfsprekende feit zette Shinichi Suzuki aan het denken: indien kinderen zo gemakkelijk en vlot hun moedertaal leren spreken, kunnen ze dan niet op dezelfde manier muziek leren maken?


Hij keek vervolgens op welke manier een kind zijn eigen taal leert. Kinderen beginnen heel jong, eerst een tijd luisteren, dan spreken, pas veel later lezen. De ouders zijn betrokken en moedigen liefdevol aan. Er is een omgeving vol sprekende mensen en vooral: de ontdekking dat taal te maken heeft met communicatie en onderlinge verbondenheid.

De methode/filosofie die Shinichi Suzuki vervolgens ontwikkelde om kinderen een instrument te leren spelen volgens een soortgelijk proces wordt daarom ‘moedertaalmethode’ genoemd. Respect voor het karakter en het ontwikkelingstempo van elk kind vormt de basis van het leerproces.


Kinderen hebben een fantastisch ‘talent voor leren’, als hun omgeving dat stimuleert. Goed een instrument leren spelen draagt ertoe bij dat ze opgroeien tot fijne, gevoelige en evenwichtige mensen.


Leer je met ons mee?

Piano Pianola / Pat van Kerckhove
Rood-kloosterlaan 26
1910 Kampenhout
+32 472 332 550
info@pianopianola.be